Hurrvigt värre

Idag är en sån där dag då jag verkligen önskar att jag haft ett ridhus. Har ikväll stått ute i 2,5 timme i regn på sniskan och haft lektioner. Varken jag, hästarna eller ryttarna uppskattade vädret särskilt mycket. Fick lov att efter två lektioner gå in och byta jacka, handskar och mössa för det var dyngsurt, nu när jag gjorde kväll åt hästarna var jag inne på min tredje jacka och handskpar.

Redan förra veckan hade ett gäng elever beställt på barbacka ridning så det var det fick bli det för alla gängen. Jag rider själv gärna barbacka det är bra för balansen, man känner väldigt väl när man hamnar fel över hästen för då tappar man balansen och jag inbillar mig att det är lättare att lära sig att hitta takten när man är utan sadel. För hästarna var det en lätt kväll med mest bara skritt och lite trav för vissa av dom, men ryttarna fick jobba desto mer med sig själva.

Pirri är lite trixig att rida när det blåser och regna för han vill helst bara stå still med rumpan mot vinden. När han går mot vinden lägger han huvudet på sned och vrider kroppen som en ostbåge, ser mycket lustigt ut. Men är man inte bestämd på honom så sätter han det i system att stanna och snabbt sno runt så han har rumpan mot vinden. Inte alltid så lätt då att sitta barbacka på honom då om man inte har bra balans och är snabb i benen, men det funkade ikväll, pluspoäng till mig för rätt kombinationer ;)

Det där med att fördela rätt häst till rätt ryttare är inte alltid så lätt, för hur förklarar man att en viss ryttare inte passar ihop med en viss häst när det är mesta dels 7-10 åringar man har att göra med. Men jämna mellanrum kan jag testa vissa kombinationer för att se om ryttaren hittat bättre balans eller kommit fram till vad jag menar när jag säger att man ska styra med benen. Men ibland är det bara att konstatera att kemin inte stämmer mellan häst och ryttare, då är det bättre för båda parter att dom inte behöver försöka samarbeta.

Nu hoppas jag att regnet lugnar sig till imorgon så jag inte behöver bli blöt när jag ska rida, undra bara vilken häst jag ska välja... får sova på saken och se vad jag är på för humör imorgon, hur hårt pass jag orkar med.

Kommentera här: