Feta hästar är inte bra!

Nu ska jag ge min syn på nått som för många är väldigt känsligt att diskutera, när det gäller vikten på hästar så är alltför många alldeles för tjocka. Fem av sju som kommit till mig det senaste året har varit ordentligt tjocka, det är 71%. Tyvärr verkar det som om väldigt många har svårt att förstå att om man inte kan träna sin häst tillräckligt måste man se till att det man ger dom att äta inte plussar på deras vikt ytterligare. För det är inte bara att det inte ser bra ut med tjocka hästar, risken att dom blir sjuk ökar markant. Inte bara risken för tex fång utan även förslitningsskador i leder. Många tjocka hästar upplevs som lite lata då dom inte orkar dels på grund av ofta dålig kondition och dels på den extra vikt dom bär på, så då är det många som fodrar lite extra med kraftfoder för hästen verkar behöva mer energi, kan inte bli mer fel. Så nöten alla hästägare har att knäcka är hur man tillgodoser hästens tuggbehov utan att få den tjock. Jag har inget 100% svar på det problemet men jag provar mig fram med förhoppning om att lyckas hitta en lösning som passar både hästarna och min plånbok.

Mycket nyttig läsning finns på webbsidan Hästsverige, länken är en artikel om hur man utvärderar hullet på en häst http://www.hastsverige.se/foderskola-del-7.html

Och den här länken leder till ett pdf dokument med en hullbedömnings skala när man ska värdera sin häst hull. http://www.slu.se/PageFiles/2423/Hullbed%C3%B6mning%20av%20h%C3%A4st.pdf

Och via länken nedan kan man hitta massor läsbart om tjocka hästar och hur man bantar dom på lämpligt sätt.
http://www.hastsverige.se/sok.html?search=feta%20h%C3%A4star

Syns dåligt i den här vinkeln men Madicken är ordentligt tjock, till och med mankammen har rejäl fetdepå. Tur är att hon har mycket energi så hon rör sig väldigt mycket nu när hon fått komma i stor hage med fler hästar, det ger träning utan att jag behöver vara ute flera gånger om dagen med henne.

Jag ska fortsätta jobba med mina fyra tjockisar så får vi se var vi hamnar i hull om ett par månader.


Fat horses is more and more common and that is absolutely not good. Five out of seven horses that came the ranch during last year has been fat, that's 71%! It's seams to be a hard subject to discuss sinse people get ofended and take it as critisism if you say that a horse would need to loose som weight.
Many horseowner likes to give concentrate even if it's not nessesery, I hope that more horseowner understand with all research that has been published during the last years that most of the horses only need hay to work.
The links above goes to at swedish website that has been build up to educate horseowners in things that's good to know about horses and everything around them.

Right now I have four horses that is in big need of losing weight, so I have some work to do.
Madicken is one of them, fortunately she is moving around alot now when she is in a bigger area with more horses than what she has been the last months. So she is doing some of the workout without me.

Kommentera här: