Lektion nummer ett

Dagens lektion för Izzie och Cotten bestod av att bli fångad i hagen, promenera till stallet, ställa upp på stallgolvet, tvätta ur ögonen, kolla ben och hovar sen vänta på golvet medan jag mockade ett par boxar.

Brukar alltid tänka när det kommer nya hästar att dom ingenting kan, lättast så, då börjar man från början och lär dom efterhand vad jag vill att dom ska kunna. Fick idag hjälp av pappa för jag ville ta in Izzie och Cotten för att tvätta ögon och kolla upp Cottens ben då dom var svullna.
Vi fick börja med att ägna en 10-15 minuter åt att fånga dom. Cotten sa aldrig i livet att jag tar på mig grimman la öronen bakåt och vände rumpan till medan Izzie bara vek undan och gick iväg. Så det blev till att övertyga båda två om att alternativet komma och ta på sig grimman var bättre än att försöka hota eller springa iväg. Så i sakta mak drev jag runt båda två dit jag ville att dom skulle gå, efter en stund såg jag till att dom inte fick gå tillsammans utan var tvungen att hålla sig lite ifrån varandra och vips så fick jag ta på Izzie en grimma och när hon var fångad gick det utmärkt att även ta Cotten. Blir en stor utmaning att kunna dela på dom utan att få staket rivet eller bli släpad runt av den man tar iväg, men det tar jag senare känns inte riktigt som rätt tillfälle att börja med det innan dom går följsamt i grimman när man ska leda dom.

När vi sen kommit ner till stallet tyckte Izzie inte alls att stanna i stallet var någon trevlig idé så när pappa vände upp henne för att sätta fast grimmskaften så drog hon med honom ut ur stallet igen. Hon är inte så stor men som en bulldozer när hon kör upp huvudet, låser halsen och drar iväg. Cotten blev något upprörd för han satt ju redan fast inne i stallet, andra omgången Izzie kom in i stallet stängde jag ytterdörren så vi kunde ställa upp henne utan att riskera en runda ut på stallplanen igen.

Tvätta ögonen gick förvånansvärt bra, men Cottten tyckte det var otroligt jobbigt att stå uppbunden på golvet för hela han skakade. Kratsade igenom hovarna och lindade bakbenen på honom, tror nämligen att dom svullna benen kommer av att han är så ömfotad och ojämn i hovarna. Så hoppas att det hjälper att få på honom skor på onsdag. Så som avslutning fick dom bara stå och lugna sig medan jag mockade, blir till att upprepa det här tills dom känner sig trygga med att gå in i stallet så får tiden utvisa hur länge jag måste köra lektion ett.

Kommentera här: