När hästen gör mer än man ber om

Började fundera förra veckan när jag hade ponnyerna lös på ridbanan vad som motiverar dom att utföra det jag vill. Jag är ingen renodlad klickertränare då jag delvis använder mig av tryck och eftergift men lite influenser från de som tränar med positiv förstärkning har jag fått med mig. Sen har inte riktigt tiden räckt till för att fördjupa mig mer, men jag vet att hästarna lär sig otroligt fort och blir mer villiga att göra nya saker när man tränar med positiv förstärkning. En pellets åt gången kan göra riktiga underverk med inlärningen och motivationen.

En rolig blogg att läsa om man vill lära sig lite mer om klickerträning av häst är www.cowgirlup.bloggagratis.se
Nu har inte Maria bloggat på ett tag men det går utmärkt att läsa sig igenom arkivet och få tips på lite olika sidor med mer läsbart om klickerträning.

Ponnyerna var väldigt pigga i blåsten förra veckan och fick därför själv springa runt på ridbanan för att göra av med lite överskottsenergi innan jag började jobba dom lite mer seriöst. Sen blev det mycket öppna, sluta och ryggningar med Beauty då det är nyttiga övningar för henne för att koordinera hennes långa ben på rätt ställe. Ryggningen jobbar vi med längst staketet för att få rakare då hon oavsett om man står på marken eller rider henne vill skjuta rumpan till vänster.

Rätt så kul är att när jag hade tänkt avsluta träningen men Beauty och därför hämtade grimman så gjorde hon självmant den övningen vi gjort ett par gånger istället för att ta på sig grimman. Detta trots att det är fysiskt betydligt jobbigare att gå öppna på en volt än att stoppa nosen i grimman. Det var alltså högre värde i att göra öppnan och få en!! pellets än att ta på grimman och få gå till hagen och vara ifred.

Men jag måste träna lite mer påtagning av grimma med henne nu igen, hon sänker inte riktigt huvudet så långt ner som det skulle krävas för att de mindre barnen lätt ska kunna ta på grimman. Men det som är bra är att bara man håller fram grimman så stoppar hon in nosen själv, men vi ska träna lite mer så jag kan sitta på en pall och hon tar på sig grimman lite långsammare. Hon har lite bråttom i sina huvudrörelser ibland vilket kan bli knas när någon som inte är van hanterar henne ska hämta, de upplever henne då som opålitlig och obehaglig men hon är så himla mysig att jobba med när man lärt känna henne.
 
 
 

Kommentarer:

1 Robex Lundgren:

fin bild

Kommentera här: