Madickens filmdagbok del 2, Februari

Den största delen av Madickens träning den här månaden har skett från marken men det betyder inte att det inte är fysisk träning. Jag gillar att jobba hästarna från marken och jag gör i princip samma sak när jag rider som när jag springer bredvid. Det är flera fördelar med att jobba från marken, jag kan tex se exakt hur mycket dom korsar över sina bakben om vi jobbar med det. Visst känner jag när dom gör rätt när jag sitter på ryggen med men jag kan inte se hur stort övertramp dom har i steget när jag sitter på ryggen. På en otränad häst så slipper jag den extra belastning i vikt som utrustning och ryttare innebär. Men en häst som naturligt vill ha sitt huvud väldigt högt är det lättare att guida huvudpositionen till önskvärd höjd från marken än när jag sitter i sadeln. När jag har en konvalescent så kan jag jobba mycket uppbyggande innan jag börjar rida. Sen som en bonus så kan jag välja att strunta i att borsta hästen en dag när jag inte har så mycket tid eller om vädret är trist och köra 20 min markarbete i skritt och få hästen tränad fast förutsättningarna för ridning inte fanns den dagen. Så för mig funkar det väldigt bra att jobba hästarna mycket från marken. Madickens utveckling den här månaden är ett väldigt bra facit på det, för jag har ridit henne totalt fyra gånger resten av hennes träning har varit från marken.
 
Igår när jag red och filmade var det första gången jag provade att göra det som kommer bli skänkelvikning. Vilket hon förstod och gjorde jättebra, blev till och med sidepass ett par av gångerna. Hon flyttar nu undan för skänklarna så när vi svänger rundar hon sig för innerskänkeln och behåller balansen i svängarna även i trav.

När vi jobbat över bommar tidigare har hon haft fin koll på fötterna men igår blev det pannkaka när vi skulle prova och ta en lite längre serie. Hon fick syn på hunden och tappade koncentrationen för ett ögonblick, vips så klev hon på en bom å så stod hon på knä. Tur att hon är cool, inte minsta skärrad blev hon av att dratta på nosen. Utan jag hoppade av kollade att hon var okej i benen, fixade till alla bommar sprang med henne över två gånger innan jag satt upp och red ingen.


Kommentera här: