Hur mycket får en uppstallning kosta? Vad är dyrt...

Fick för ett tag sedan ett spontant och ärligt oj va dyrt när jag svarade på frågan vad det skulle kosta och att ha en häst på lösdrift hos mig med full service under vintern. Viss kostar det en slant men om man plockar isär en månadskostnad på 2500:- så är det inte så orealistiskt.

Hö ligger på 2,50/kg nu så äter en häst 10kg/dag ger det en månadskostnad på 750:-. Men 10 kg om dagen räcker inte om det är fri tillgång i hagen då landar man snarare på 15-20kg/dag då kostar det helt plötsligt på 1125-1500:-/månad bara i hö. Sen är det slitage på staket och inredning. Lösdriften har jag tänkt ska klara sig i 10 år innan det behövs göras några större renoveringar så kostnaden att bygga upp den delar jag på 365x10=3650 dagar det ger 2:-/dag, så 60:-/häst och månad. Som strö har jag valt att ha spånpellets och man får fylla på med 1-2 säckar i veckan så ca 40:-/häst och månad om dom står på lösdriften annars hamnar man på 172:-/månad om dom står på box. Har man dessutom en häst som grisar ner mycket hamnar man lätt på 300:-/månaden i strö.

Sen staketet, nu har jag tänkt att bytta till helgjutna plaststolpar i vinterhagarna eftersom det finns hästar som gnager av stolparna och det är så besvärligt att försöka laga/slå ner nya stolpar på vintern när det är fruset och en halvmeter snö. Investeringskostnaden för att byta alla stolpar är ganska stor så det blir utslaget på varje häst 2:-/dag. Sen ska det tråd och isolatorer till stängslet, det har inte fullt så lång livslängd så 4-5 år får man räkna med där så det blir också 1:-/dag. Sen är det anordningar för frostfritt vatten, jag har både vattenkopp och vattentunnor med värme, i investering och drift blir det en kostnad på 1,20:- per häst och dag.

Sen så ska jag se till att hästarna mår bra, mocka och utfodra om man tar ett snitt på 15 min/häst ger det 7,5 tim/månad vilket ger en månadskostnad på 1125:- om man räknar på en timlön på 150:-. Ska man dessutom ha hästen inne på box får man räckna med det dubbla i arbetstid för då ska det ledas till och från hage, mockas, köra skottkärra till gödselstack osv.

Med den kalkylen förstår jag inte hur det finns människor som hyr ut boxplatser för 1800:- i månaden med full service. Jag har inget intresse av att betala för att sköta någon annans häst, mina kostar nog mycket varje dag.
Men det får väl vara upp till var och en om man vill jobba för ingenting men jag kommer inte stalla upp en häst för mindre än vad det kostar varje månad. Då tackar jag hellre nej till hyresgäster som inte vill betala för sig.

Kommentera här: