Fredagsmys i stallet

Så ikväll blev det ett rejält gäng barn i stallet, med snön som vräkte ner ute så fick vi ägna oss åt att torka och borsta hästar, ett och annat träns blev rengjort också. Alla var nöjda och jag fick lova att göra om det.

Kändes som jag gjorde ett klokt val i morse när jag körde igång med att last träna Rocky och Chantie direkt efter frukost. Rocky hade tänkt över gårdagens träning och gick därför rakt in i transporten idag. Skönt att inte behöva ta samma diskussion två dagar på rad, avslutade när han lastade sig själv lös.

Chantie var inte lika entusiastisk som Rocky utan stod och tjurade en stund, gick upp och ner på rampen ett par gånger innan hon gick hela vägen in. Helt klart bättre än igår men det blir mer träning innan jag är nöjd.

Bestis lastade jag också idag hon körde på varianten om jag går bredvid rampen behöver jag inte gå in. När jag fick henne att gå rakt på rampen gick hon sedan hela vägen in som om det inte var nått. Passade på och markarbeta henne när vi ändå var i farten, är riktigt kul då hon har varit med så länge att hon vet exakt vad jag vill. Så vi dansade fram i lite olika övningar. Att den långa hästen kan jogga så otroligt långsamt och taktmässigt är häftig. Synd bara att hon gärna slår på jetmotorn när det är tävling.
Fina goa Bestis

Beauty red jag även idag i grimma, när jag satt mig sadeln insåg jag varför jag hade träningsvärk i mina magmuskler. Det är grymt mycket svårare att rida en häst som egentligen är för liten för ryttaren än att rida en som är något för stor. Hela tiden gäller det att balansera och befinna sig mitt över hästen för att inte störa och kunna jobba igenom de övningar man håller på med. Genomblöt av svett var jag men ack så fin Beauty blev att rida mot slutet, det tar sig. Med tanke på att hon inte ens varit här ett år och att hon gick från att ha en och samma ryttare under sju år till att ha flera varje vecka. Dessutom fick hon byta disciplin, ridsätt och flytta norrut till kyligare klimat, så är jag mer än nöjd med henne.

Kommentera här: