Allt har nog en mening

I somras när man egentligen vill kunna rida och trimma som mest blev Beauty krasslig och ställd på boxvila i en månad sen har hon stått i mindre hage ett bra tag. Nu är hon tillbaka med de andra hästarna och full fart på, så nu har igångsättningen av henne börjat. Eftersom jag är nog lång och tung för att rida henne regelbundet så promenerar vi än så länge med planen att lägga in korta markarbetespass och öka allt eftersom.
Sen får nån av de kortare duktiga ryttarna börja rida henne igen.
 
Fördelen med att hon inte jobbat under ryttare på snart 3 månader är att hon nu är mer nollställd i kroppen. Eftersom hon tappat en del muskler har även de oönskade musklerna minskat. Hon har den kroppsbyggnaden och temperamentet att hon lätt utvecklar en underhals och det är inte de lättaste musklerna att bli av med. Men nu är underhalsen inte mycket kvar av så nu är det upp till bevis för min del om jag kan få henne att börja jobba annorlunda och undvika att bygga tillbaka musklerna på undersidan av halsen och istället bygga en överlinje.
November 2014
 
 Juli 2015

Hon är väldigt positiv till att följa med ut och gå så är inga problem att hämta henne i hagen. Turligt nog så fungerar hon utmärkt att ha barfota så hon trippar runt med sina små nätta fötter utan problem även ute på grusvägarna, återstår och se om hon behöver få på sig skor igen senare om hovarna nöts för mycket och till vintern åker broddskorna på i vilket fall för när det blir isigt och halt är det inte så mycket att fundera på.
Alla barfota förespråkare säger förstås annat men har man som jag små barn som ska rida funkar det inte att stå och ta på boots på innan varje ridlektion, jag har som svårt nog att hinna med att hjälpa alla att sadla. Har provat varianten barfota hästar och broddade boots så jag vet att det fungerar inte för mig. Hade det fungerat hade det varit super, för så roligt att betala femsiffriga hovslagarräkningar varje vinter är det inte.

Kommentera här: