Fin pålla

Hade tänkt att börja dagen med Madicken, men när jag går bort mot hagarna så kommer Chantie raskt marscherande och är väldigt tydlig med att hon faktiskt vill följa med så då gjorde jag helt enkelt om dagens plan.

Borstningen är en sån där grej som Chantie kan tycka är helt onödig, kom igen det är ju ut och göra något roligt hon vill inte stå stilla och bli ryktad. Igår kväll blev det så tydligt när hon fick vara med på ridlektionen med en av tjejerna, Chantie hade myror i fötterna och riktigt svårt att stå still, hon var tvungen att pillra på grimskaftet, klia nosen på väggen och massa andra småsaker under tiden vi borstade henne. Gick man ifrån henne blev hon sur och stod och knackade i väggen. När hon däremot fick på sig sadeln så var det som man hade tryckt på en knapp, poff så sov hästen, då visste hon att hon skulle få följa med ut och jobba då var hon nöjd. Då spelade det inte längre någon roll att det gick omkring människor och fixade med de andra hästarna hon var redo och kunde ta det lugnt. Efter man har ridit kan hon tycka det är jätteskönt med en timmes rykt så det är inte att hon ogillar att bli borstad, men hon har som lite tålamod när det gäller rykten innan jobb. Dagens rykt hade hon mer tålamod under, dessutom tog jag mig tid att borsta hennes huvud länge och väl, det är nämligen hennes favorit att stå och blunda när jag ryktar huvudet. Enda hästen i det här stallet som verkligen vill att man ryktar huvudet ordentligt, de andra står ut men njuter inte av den borstningen.

Dagens ridövning blev en variant av hoppryttarnas klockan, jag delade dock upp volten i 8 delar och men la bara ut 7 bommar för att få en bra ingång på volten bland alla bommar. I skritten red jag serpentiner runt bommarna för att mjuka upp sidorna på henne, sen i traven red jag först utanför bommarna för att sen trava över dom med målsättningen att hela tiden bibehålla steglängd och rytm runt hela volten. Många halvhalter blir det och man får se upp så man inte tappar linjen över bommarna då försvinner även rytmen lätt. Galoppen jobbade vi utan bommar idag, först på volt sen när rytmen var bra introducerade jag den förvända galoppen. Pust och stön sa Chantie, många avbrott blev det innan hon förstod att jag ville att hon skulle göra hela 8-volten utan att bryta av eller byta galopp. Men bra blev resultaten till slut, avslutade med att jobba i skritt ett par meter innanför spåret för att raktrikta henne mera. Skritt rakt, halt, framdelsvändning 180 grader, skritt rakt fram igen. Perfekt avslutning på passet så hann hon hämta andan lite innan vi skrittade av ute runt gården.

Kommentera här: