Efter Jul kommer Nytt År

För ett år sedan bestämde jag mig för allt lägga alla ambitioner i en skolåda för förvaring, bara stänga locket och stoppa undan ett tag. Enda målsättningen var att få vardagspusslet fungerande och ta mig igenom utbildningen, allt annat fick vara sekundärt. Det har funkat förvånansvärt bra mestadels, visst har det funnits dåliga dagar när jag bara velat gråta och skrika men på något sätt har jag levt med mantrat att 2016 skulle vara ett slit/skit år vilket har fått mig att kämpa på utan att misströsta alltför ofta. För är man inställd på att det kan bli tufft men att det ska funka ändå så kan man plocka fram mer kraft än man anat. Sen när jag blir ifrågasatt om jag verkligen ska göra saker eller blir lillagummad med -kommer du verkligen orka, då vaknar den där lilla djävulen på axel till och drivkraften att fixa saker blir ännu större.

Kalendern är redan välfylld med jobb 2017's första månader och jag har fått börja tänka efter hur jag bokar upp mig för att känna mig säker på att orka. Fördelen nu är att med tre helt olika jobb så känns det inte jobbigt på samma sätt att ha få helt blanka dagar i kalendern. Omväxlingen mellan skoning, ridlektioner och butiksarbetet gör att jag faktiskt hinner med att laga mat, städa och bara ta det lite lugnt också. Är uppbokad men ändå flexibel, så skönt.
 
I och med att jag flyttat har jag plockat runt bland alla mina saker, hittat användbart men bortglömt, skräp, nostalgi och tidigare års målsättningar. Så nu börjar lusten att plocka fram mina undanstoppade visioner och modifiera målsättningar för 2017 att gro. Har lovat mig själv att låta mina egna ambitioner ta mer plats nästa år och inte som det ett par år nu varit att jag slagit knut på mig själv för att få andra nöjda eller bara kunna erbjuda möjligheter som de annars inte kunnat få. Det är inte så att jag kommer bli otrevlig på kuppen men kommer säga nej tack oftare och se till att jag prioritera det jag själv finner mest nytta och nöje med.

Kommentera här: