Fredagsmys

Var allt annat än roligt väder i morse, snö på sniskan var som småspik i ögonen dessutom lönnhalt som rackarn då det packade snö under skosulorna så man fick inget grepp på de ställen där snön släppte från det som tidigare varit skottat. Så myrsteg ut till hästen med andra ord för att inte riskera att göra nån vurpa och slå sig, sånt har jag inte tid med. Cotten delade min uppfattning om att det var halvbra väder men eftersom det kom ett par nya hästar i hagen nedanför så blev det lite uppvisning till frukost. Jag är inte helt nöjd med den stora hästen som sen ett par dagar har parkerats i hagen bredvid Cotten då det visat sig vara en såndär rackare som tuggar på täcken. Så nu har jag ett linertäcke som inte hunnit bli använt i mer än en månad innan det blev sönderdraget. Tur jag vet hur man hanterar en symaskin, blir till att lappa och laga i helgen. Tror nästan jag tar och flyttar min pålle ett steg ifrån den bjässen för han når så långt över staketet och så roligt att laga dyra täcken är det faktiskt inte.

Satt ett tag på fm i ridhuset och kollade på när skoleleverna red för Lars Åström. Sen passade jag på och longera under deras lunchbreak. När vi skulle gå till ridhuset mötte vi en stor buss vilket Cotten tyckte var lite suspekt, tack och lov var det en helhärlig busschaufför som stannade och pratade med oss genom rutan och när Cotten fortfarande var tveksam till att gå förbi stannade han motorn på bussen så vi fick passera. Dessutom väntade chauffören tills vi passerat med marginal innan han startade bussen igen, så snällt att ge oss möjligheten till en bra busserfarenhet. Nu har jag en sak till som ska läggas på att-träna-listan, ska bara ta reda på vilka tider bussarna passerar så vi kan stå på rätt ställen så Cotten vänjer sig vid den typen av fordon också. Han blir ju inte vild och galen men spänd, vill inte gå framåt och så kan vi ju inte hade det.

I longeringen så fick han direkt börja med galoppen efter att vi skrittat fram, så glad att jag gjorde så för efter en stund kom ett ekipage som skulle träna efter lunchen då kändes det bra att inte behöva smacka massa och störa dom. Cotten var riktigt fin i galoppen rund och rytmisk, längtar tills jag kan sitta och rida honom i galopp för jag tror det är hans trevligaste gångart. Nu är det ett par månader dit men jag ser att det finns där så med tålamod och en plan så tror jag det blir bra. Ryggen är nu mjuk och fin så är bara att kämpa på med mer sjukgympa och stärka den samtidigt som vi bygger kondition.

Kommentera här: