Svetsning och ridning

Svetsning en timme med pinnsvetsen och dra streck på en platta, låter inte så avancerat men man måste träna för att få in snitsen när man sen ska börja sammanfoga saker. Så när det var gjort så tog jag ut den isolerade lådan för vattenbaljan till Cottens hage. Han hade i helgen fått en snygg quarterdonna som granne så han hade knappt tid med mig utan han skulle kolla så dom andra valackerna inte stal tjejen. När jag sen skulle hämta honom fick jag först skicka iväg honom från hörnet så jag kunde laga stängslet som nån framhov vevat ned undertråden från.

Hade med mig sadlar för att prova och som tur var passade hoppsadeln så nu får jag stå ut med att rida i den ett tag framöver. Har dock inga planer på att byta ridstil, saknar de riktigt sköna westernsadlarna men är betydligt enklare att förvara en liten hoppsadel när det är lite utrymme så är bara att kämpa på. Lyckades hamna i ridhuset samtidigt som tre andra som skulle longera sin hästar, hur stor sannolikhet är det att det ska ske plus ett ekipage som red. Blev lite trångt och Cotten fick mycket att titta på men blev bra miljöträning för honom också. Märks direkt när han spänner sig lite då smäller hovarna i varandra som bara den och när han jobbar igenom kroppen låter det mycket sällan nått. Han visade upp sin tölt en sväng när jag misslyckades med att få honom mellan hjälperna i en övergång, huvudet flög rakt upp och benen sprattlade som bara den. Men när vi var på samma linje blev det rätt så bra trav faktiskt, sista varven innan jag hoppade av för avskrittning är jag riktigt nöjd med. Han flyter gärna utåt i högervarvet men han tar skänklarna rätt så bra nu så när styrkan finns så ordnar det sig nog.

Kommentera här: