Ingen ridning idag

Jag kapitulerade för kylan idag och har spenderat dagen inomhus. En vinter där kylan har kommit smygande hinner man vänja sig bättre och tål därmed kallare temperaturer men det har det varit så milt och nu hux flux är det -20 och kallare. Just nu är det så pass kallt att min luftvärmepump har stängt av sig vilket innebär minst -23 grader ute, igår eftermiddag hade jag friska +11 grader hemma i köket vilket jag tycker är i svalaste laget inomhus, var varmare i sadelkammaren.
 
Sola är optimalt att göra utan täcke, då blir det maximalt vitamin D upptag.

Så med den kylan ute blev det pyssel med Cotten i stallet istället för träning utomhus, det funkar att göra lite ryggträning inne också. Så med ett par steg framåt, rygga tillbaka, maglyft, rumpstrech fick hans muskler lite gympa och jag passade samtidigt på att byta täcke till hans nya fina som jag fyndade på mellandagsrea.
Så nu kan jag lämna iväg några täcken på tvätt så jag kan laga småhål och spännen innan dom går sönder mer. Blir täckena smutsiga inuti upplever jag dessutom att dom kyler istället för värmer. Ungefär som att gå med ulltjocksockar för länge mellan gånger man tvättar dom, till slut håller dom inte värmen utan man blir snabbt kall om fötterna. Passade bra att få plocka fram rena täcken nu när det blev så kallt. Egentligen är det få hästar som behöver täcken på riktigt för att hålla värmen, här har bara Cotten täcke och det är för att han får ont i ryggen om han går utan men jag hoppas med rätt träning att kunna bygga om honom i kroppen att han kan klara sig utan täcken längre fram. Men just nu hellre täcka och ha en häst som inte har ont än att principiellt hävda att ingen häst är född med täcke. Allt handlar om att se till individen, många gånger är det av människans bekvämlighet hästarna går med täcke, det går fortare att göra i ordning en häst som inte är lerig från topp till tå. Själv tycker jag det är större arbetsbelastning att hantera täcken än att rykta så så länge hästarna inte verkar frysa så får dom vara täckeslösa. Faktiskt mest på hösten när det regnar kallt det brukar behövas täcken och på Pirri ibland kalla för/sen sommarnätter då han har lite päls och lätt blir kall och stel i sin muskulösa kropp.
Av dom hästar jag haft har faktiskt det varit Rosa, Pirri och Cotten som flest gånger behövt täcken. Chantie hade första vintern då hon kom utan päls att tala om, sen har hon varit ganska tydlig på om hon velat ha täcke eller inte när det regnat. Lägger man på täcke och hon drar av det på en gång var det som aldrig nån ide att lägga på det igen. Lilla Beauty som man tycker har obefintlig päls har jag bara en enda gång hittat huttrande i hagen, sen täckade jag henne första vintern när hon tappade lite i hull för att hon skulle använda energin att lägga på sig istället för att hålla värmen när det blev kallare än -15, men det är en annan sak.
 
 

Kommentera här: