Snön faller vit

Åh nu hade jag velat ha en häst hemma som jag kunnat ta ut på härliga snögalopper, det har kommit massa fluffig och härlig snö under natten och än snöar det. Enda jobbiga är all snöskottning som man måste göra men det är bra träning för en själv så man inte blir en hösäck, vovven älskar att vara ute när man skottar dessutom.

Har ägnat mig åt betydligt lugnare aktiviteter än galopp idag med hästarna. Blev ett avsuttet pass för båda herrarna med kapson och fokus på att ta sidförande hjälper allt för att göra ridpassen bättre. Båda var riktigt fina, Cotten fick en sån fin överlinje och rörelser när vi jobbat en stund med rakspår och mjuka linjer. Han har som en tendens att vara lite överallt med sin kropp så fokuset ligger på att rakrikta och bygga stabilitet. Så mycket långsamt arbete i skritt men även blanda in korta sekvenser trav, för utmanar man inte sina begränsningar lite åt gången så tar man inte sig vidare. Men hela tiden vara noga med att inte köra för många steg trav åt gången utan låta honom pausa om han tappar konceptet och börja om istället för att jaga på även om det kan vara frestande ibland att be om lite till bara för han är fin. De sidförande hjälperna på honom kommer in när han faller in i svängarna, att då kunna lägga till en skänkel eller i det här fallet en hand och han istället för att trycka emot, formar sig och balanserar upp sig. Vi har jobbat hela hösten med att introducera det här tänket så han förstår nu, men det blir så klart jobbigare för honom när han behöver jobba igenom hela överlinjen och balansera, så ibland testar han om han inte kan fuska lite i träningen. Eftersom han har och haft så dåligt med muskler och vi tränar på ett annat sätt än vad han gjorts tidigare så blir det väldigt korta arbetspass bara för att inte avskräcka honom. Men tror jag får godkänt än så länge för idag kom han hela vägen till grinden när jag gick till hagen och ropade på honom. <3
 

Farbror F han har inte samma problem med koordination utan har helt enkelt inte fått lära sig vad en sidförande hjälp är. Han är ju inte riden särskilt mycket och absolut inte skolad så vi har jobbat med att få ihop hjälperna till något logiskt för honom. Idag var han riktigt fin att jobba med, mjuk och lätt i handen flyttade undan när jag bad om det och försökte inte flytta på mig när jag bad om nått. Fler pass med kapson blir det definitivt med honom, frustande och avslappnad det är ju där jag vill ha honom när vi jobbar, så förhoppningsvis trillar polletten ner nu :)

Kommentera här: