Transportfrukost

Eftersom det börjar närma sig hemfärd för farbror F så är det först och främst lastträning som står på schemat. Därför tillbringade vi frukosttiden på ridbanan i transporten idag, lite spännande att det faktum att jag plockade på transportskydden i hagen gjorde hästen spänd med plusen synlig på halsen. En sån liten förändring gjorde honom osäker på vad som skulle hända, så med en häst på tå promenerade vi till ridbanan. Med främre bommen bort monterad, höet på golvet så körde vi frukost i transport. Han har som inga problem med att gå in i transporten men är absolut inte bekväm med att lugnt stå kvar. Så målet med dagens träning var helt enkelt att få honom att själv gå in och kunna be honom stanna när han började backa ut. Tidigare när man tagit i grimskaftet har det bara accelererat hastigheten ut ur transporten, men idag så stannade han upp så visst han backade ut ett steg eller två men inte i raketfart och inte hela hästen. Så efter en timmes fram och tillbaka upp i transporten och en halv portion frukost uppäten så kunde jag be honom rygga ut med myrsteg. När jag sedan gick upp och samlade ihop det som var kvar av frukosten så följde han med in i transporten själv så allra värst kan det inte vara att befinna sig i transporten längre men är en bit kvar tills han är helt lugn och avslappnad.
Men vi kör morgon och kväll nu så hoppas jag på att han ska tycka det är mindre jobbigt att åka hem.

Vill ju helst bara kunna skicka in hästarna för är man själv och ska lasta måste hästen kunna gå in, lugnt kunna stå still medan man stänger bommen och luckan. I och med att vi haft lastbilen tidigare har mina hästar blivit väldigt lite lastad i transport så där har jag slarvat med att ta mig tid att träna. Är ju som lite bökigare när man måste låna hem en transport för att kunna träna än när man har egen. Men får väl ta tag i det sen när alla pållarna kommer hem igen, inte alla som gillar att leka i transporten men dom går att lasta utan stora bekymmer.
 
 

Kommentera här: