Speedad pålle

Efter två veckor med bara skritt ute så tog jag med Cotten ner till ridhuset, kände att stormvindar var inget trevligt väder att rida ut i så det passade utmärkt att hålla sig innanför väggar och tak då.
Hade på känn att han skulle vara lite pigg men inte riktigt räknat med att det bara skulle finnas två gångarter som fungerade utan spänning i hästen. Trots att han är travhäst så är traven den gångart som är absolut svårast att få honom avslappnad i, blir så lätt tölt om han är minsta lilla spänd.
 
Min plan var att trava lite bommar men den planen gick inte Cotten med på så fick revidera och göra om så vi kunde vara lite överens om vad som skulle genomföras. Direkt när jag bad om trav fick jag bara tölt, försökte använda rösten och smacka på lite men fick inget som liknade trav. Så gick över till plan B och bad om galopp vilket tydligen var det Cotten ville så fick han rulla på bra många varv, frustande och helnöjd med att få springa av sig lite. Han har så härlig galopp inte den varianten som faller isär utan riktigt fin tretaktig med bärighet. Har aldrig galopperat honom så länge i ett sträck men det var inte jag som tvingade honom utan han ville verkligen galoppera och det länge. Tror han var glad och nöjd med att ha fått nya bakskor i onsdags så var lättare att röra sig. Efter att ha rullat på i galopp i båda varven så gick det att få till traven men ingen lugn avslappnad formbar variant utan mer en med huvudet rakt upp och bara tuffa på.
 
Så blev mer skritt övningar för att forma och få honom mer mellan hjälperna, är så där halvkul när hästen går emot skänklarna och spjärnar i nosen. Och inte hjälper det att sparka hårdare med skänklarna och dra en hel massa i tyglarna, man får bara en mer spänd och osamarbetsvillig häst om man gör så. Utan lirka, luska berömma när det blir nått liknande det jag vill uppnå.
 
Idag blir det ett nytt försök i ridhuset så får jag hoppas vi får till ett bra joggingpass innan han får lugnt i helgen.

Kommentera här: