Respekt, tillit och att våga släppa kontrollen

Oavsett vad man håller på med finns det alltid de som är väldigt tydliga med sina åsikter och tänker/tycker man inte som dom tycker man fel. I min verklighet är det inte svart eller vitt utan finns en hel massa nyanser där emellan. De finns de som stenhårt driver att all ridning borde ske utan bett i munnen på hästen, jag gillar bettlöst men har också stött på häst som blev otroligt irriterad och frustrerad av att ha något på nosen. Han visade tydligt missnöje om man red med grimma, sidepull, hackamore eller dyl, men med ett bett så var han nöjd och villig att jobba. Så det är minst lika viktigt att lyssna på vad varje individ har för uppfattning om vad som är bekvämt och bra. Nosgimmor har jag dock inte på mina hästar för jag vill att dom ska kunna visa missnöje mot en hand som inte sköter sig på ett trevligt sätt. Att då försöka maskera en gapande mun med att snöra ihop den är inte förenligt med god ridning i mina ögon.
 
Med alla hästar har jag olika målsättningar för att lättare motivera mig själv dagar när allt inte är så roligt. Med Chantie har jag hamnat i änden att henne vill jag kunna rida utan utrustning, vet inte riktigt hur den målsättningen uppkom tror den har vuxit fram med tiden. Hon är ingen häst man packar in i bestämda ramar utan gäller att få henne att tycka det arbete man ska utföra är kul. Hon har aldrig varit riktigt hundra procent nöjd med bett, men hon gillar inte heller att ridas i grimma/sidepull. Ungefär här tror jag målsättningen med henne har vuxit fram ur, de gånger jag kravlöst bara satt mig på ridbanan utan sadel och träns är de gånger hon varit magiskt fin att rida. Utan utrustning måste man respektera hästens svar på ett annat sätt än när man har möjligheten att "bestämma" över vad man vill ska hända. Sen det där lite läskiga, jag måste helt och fullt ut lita på att vi tillsammans reder ut vad som kan tänkas hända i omgivningen. Magkänslan säger hon kommer aldrig trivas som tävlingshäst, jag gillar att åka på tävling men inte till vilket pris som helst. Ska jag tävla är det med en individ som tycker det är helt ok att dra med mig ut på äventyr och göra det som förväntas av en tävlingshäst. Så vi jobbar vidare mot mitt mål att våga/kunna rida henne fullt ut men mer på hennes villkor. Dagens ridpass var hon fin, mjuk och villig så efter 30 min tog jag av tränset och skrittade av. Hoppas jag kan börja imorgon där vi slutade idag.
 
 

Kommentera här: