Nu är det höst på ingång

Nog för att senaste dagarna har varit väldigt varma och soliga men kvällarna blir allt mörkare och inte är det någon värme nattetid heller. Att ridskolan dra igång ikväll är ytterligare ett tecken på att det är höst, dessutom har jag redan öppnat första höbalen och hästarna stödutfodras. Men mig gör det inte så mycket att det blir höst, finns massor av goda bär att plocka (när man har tid och rygg som vill vara med) och det är betydligt mycket lättare att gå in i rätt tid för att sova. Sommaren när det aldrig blir mörkt är det så lätt att glömma bort att gå in, tiden går så fort när man är ute och gör saker.

Alla årstider har ju sina för och nackdelar, största minuset med hösten är dessa förbaskade svidare som kommer i enorma mängder när det blir fuktigare ute. Stackars Madicken och Bestis som är mörka i pälsen har ett rent helvete både morgon och kväll då dom blir översållade av de fruktansvärda småkrypen. Fattar inte vad det är för nytta med dom, är inte ens någon fågelmat. Var någon som påstod att Carl von Line sagt att -Gud skapade svidknott för att man skulle kunna skilja på Norrland och paradiset. Må hända att så är fallet, Norrland är enormt vackert men jag skulle ändå gärna vara utan de där småkrypen. Vid lite efterforskning så har jag fått lära mig att sivdarna är 0,6-5mm stora samt att svidknotten och knott inte ens tillhör samma myggfamilj i biologins systematik, ett otyg är de i alla fall.
 
 

Kommentera här: