Bästa sättet att ladda energi

Många människor tycker måndagar är det värsta som finns eftersom helgen är över och man måste tillbaka på jobbet, för mig är det tvärt om. Måndagar är sista dagen innan jag får fyra dagar med bara jobb hemma så för mig är det en bra dag, att jag dessutom får avsluta dagen med ett gäng härliga elever när jag kommer hem gör inte saken sämre.

Idag laddade jag dessutom extra energi genom att rida både Chantie och Pirri barbacka innan jobbet kallade. Hade det inte varit så hårt och knöligt på ridbanan hade jag lätt kunnat premiär galopperat Chantie barbacka idag men med betonghårt, fläckvis knöligt så höll vi oss till skritt och lite långsam trav på lämpliga ställen. Är så kul att nu utan problem kunna rida henne med så minimala hjälper hade förvisso grimmskaftet fastsatt i grimman idag men behövde inte använda det mycket. Idag var jag helnöjd och bubbelglad när jag hoppade av, vilket inträffar ungefär lika ofta som jag är supermissnöjd inte särskilt ofta alltså. För ett halvår sedan fanns inte ens tanken att försöka göra annat än skritta lite barbacka på henne, har aldrig varit rädd att sitta på henne men har genom åren lärt mig mina begränsningar och blivit bra på att inte ta onödiga risker. Vilket har gjort att jag undvikt onödiga avsittningar och därmed peppar, peppar inte heller skadat mig när jag ridit.

Pirri har jag ridit ytterst sporadiskt de senaste åren för först var det syrran som red honom sen Sonja, men nu har han mest gått och skrotat i hagen sen september då han sträckte sig mysko i överarmen/armbågen men han har fått börja skritta med ute och göra lite jobb och jag ser i hagen att han är full av energi så idag fick han ett kort arbetspass ute på åkern. Hagen är knölig och hård vilket inte är till farbrorns fördel, funderade på om han skulle gå att rida när jag hämtade honom. Men så fort jag fått på boots, sidepull och kravlat mig upp så var han med, startsträckan på frusen grusväg var lite långsam men så fort vi kom ner på åkern så var det fart i mannen. Hade helt glömt hur kul han är att rida, han är välskolad och arbetsvillig bara man tar hänsyn till att han behöver lite längre uppvärmning än de andra hästarna. Nu skrittade vi två varv runt åkern som är både stor och kuperad innan jag bestämde mig för att känna på honom i traven. Vilken svung och takt, älskar hans rygg när man rider barbacka man sitter så bra. Var inga problem att göra skänkelvikningar, öppna, sluta, han var med på allt i både uppför och nedförslut så hans största problem sista månaden har helt enkelt varit det usla underlaget i hagen :/ men känns bra att han är så fin att rida efter ett så långt uppehåll. Dagens 30 min var precis lagomt för honom nu ska vi fortsätta ute på åkern så han blir mjuk och fin igen och inte ser ut som 110 år när han är ute i hagen och går.
 
 

Kommentera här: