Hot like fire

Dom där dagarna när man sitter upp på Chantie och redan i första skritt stegen känner att det bubblar över då kan jag ibland önska mig lite mindre energi. Men samtidigt är det den energin som gör henne till en fantastisk häst, det gäller bara att kanalisera allt åt rätt håll. Att lyckas skapa samarbete istället för dragkamp.
 
Att börja med uteritt efter ett par vilodagar var ingen bra plan, hon älska att få komma utanför ridbanan så på så sätt var det en perfekt idé att rida ut men när man inte får röra sig i sadeln och än mindre peta på henne med skänklarna utan att få en häst som spänner upp och bubblar över så blir det rätt så jobbigt. Men strax över en timme var vi ute och travade en del, galopp var inget att ens fundera på med den ridkänslan blir alldeles för mycket häst. Lite hoppning blev det dock på hemvägen när vi skulle kliva över en liten stock som gick fint att bara gå över när vi var på väg bortåt. Smidig som en katt tog hon sig ett skutt över och försökte smita iväg i högre hastighet efteråt men jag var med på noterna så fick räcka med ett galoppsprång.

Ska ta tag i hennes energiöverskott till veckan, hoppas dagarna ute på praktiken inte blir fullt så långa som den här veckan har varit. Ska mjukstarta med longering tänkte jag då kan hon få ånga av sig lite energi utan att jag behöver sitta på henne. Sen är det bara att ta tag i problemet med att "springa ifrån ryttaren", ger väldigt lite korrekt träning med att hon springer runt som en travhäst i snabbjobb. Men har mitt system att få henne trevlig, mycket sidvärtsjobb krävs för att fånga upp all energi men på ett tag är vi förhoppningsvis tillbaka där vi var förra hösten.
 
Gäller att hitta bort från det där jobbiga läget när hon antingen bara krullar ihop halsen och springer eller kör huvudet rakt upp och springer.

Kommentarer:

1 Elin:

Låter som en väldigt speciell häst, men roligt att hon har bjudningen framåt i alla fall coh hoppas hon lugnar sig lite snart! :)

Svar: Hon har en väldigt stor personlighet och det passar inte henne att vila från jobb under längre perioder om man säger så. Men nu är vi igång igen, med ridhjälpen jag har nu ska vi kunna hålla henne glad och nöjd, då blir ridningen mycket enklare också.
None None

Kommentera här: