Att vila en energisk häst kräver lite uppfinningsrikedom

Att ha en häst på boxvila tar ju lite extra tid i anspråk, men nu har vi löst det väldigt smidigt genom att bygga box i lösdriften med tillhörande mini-hage utanför så har gått väldigt bra hittills. Hon kan vara med men ändå inte, och eftersom lösdriften står högt så har hon bra utsikt över hela gården så finns nästan alltid nått att titta på. Idag var första dagen på de här fyra veckorna som gått som jag behövde hjälp för att kunna mocka pga yster häst i blåsten.

Skaffade en höboll som håller henne bra sysselsatt inne i boxen men funkar dåligt på dagarna när hon har öppet då slänger hon bara ut den ur hagen. Mina föräldrar ställer upp och ger mat på dagarna när jag är borta på jobb så hon brukar vara väldigt nöjd när jag kommer och fixar på kvällarna. Nu blir det bara att vänta tills våren kommit till fullo så ridbanan och vägar tinat fram innan vi kan börja skritta igång. Vågar mig inte ut och röra på damen innan jag är helt säker på att underlaget inte är halt. För hon är snabb på att slå om i energiläge och exploderar hon i vilda glädje skutt vill jag att vi båda står på benen. Hon har egentligen bara två veckor kvar på sin beordrade boxvila men gissar att det blir några veckor till innan vi kommer igång.
Bollen påväg ut
Medan vi byggde trästaketet utanför boxen fick fröken hjälpsam stå i boxen annars hade inte plankorna suttit rakt, inte hade vi fått ha våra verktyg i fred heller då hon vill alltid kolla vad man håller på med.
Roligast att själv få välja om man står inne eller ute
 Box under uppbyggnad

Kommentera här: