Vecka 13


Påskhelg och besök av systern från södern avslutade den här veckan.


Skärtorsdagen var jag på återbesök med Chantie hos veterinären, inge vidare roligt. Som vanligt de sista gångerna supertjurig häst som inte vill bli lastad i transporten. Har lärt mig att det är bara att vara tjurigare själv och vänta ut tanten. När hon sen bestämmer sig för att gå på så gör hon det. Men domen blev trasig går inte att laga.  Hon var halt vänster bak, det som jag såg redan för ett par veckor sen innan hon skadade frambenet igen. Även halt fram, så nu är det bara att vänta och se vad försäkringsbolaget säger. Usch, vad jag avskyr den här biten av att vara djurägare att behöva bestämma när ens pälsklingar ska dö. Men det är ens skyldighet och ett ansvar man tar på sig när man skaffar djur att inte utsätta dem för onödigt lidande. Hade till och med innan förra veterinärbesöket skrivit in ett datum i min kalender att om Chantie inte var ok då så skulle hon få sluta sina dagar.  För vi har hållit på och behandla så mycket och hinner inte mer än få henne ok från en grej så kommer det en ny skada. För en häst som henne som älskar att jobba och vill vara med är det inget liv att gå som sällskap i hagen. Har gråtit floder av tårar för tycker det är hemska att behöva avliva en häst som inte ens fyllt nio men det verkar vara hopplöst att få henne frisk och då är det vad som är rätt att göra.

Kommentera här: