Vikten av att ha en plan!

Torsdagen bjöd på töväder utan dess like, det rasade från taken och blev blött överallt. Ridbanan var som en sjö av snösörja och det blåste varmt när vi red hästarna på kvällen. Vilka för övrigt jobbade bra, men det var bara en parantes här.
Men när det fryser på efter att det har tinat kraftigt leder det tyvärr allt som oftast till is, i massor. Och är man häst utan skor så blir det jobbigt att ta sig fram, om man är människa utan broddar för den delen med. Men det viktigaste när man måste ta sig över isiga ytor är att hästen
 
1. Ser människan som håller i grimmskaftet
2. Accepterar att man ska hålla avstånd till människan
3. Lyssnar på människans anvisningar var man bör gå.
4. Inte gå fortare än vad människan gör
5. Om man ändå halkar, hålla sig kall och inte börja springa på isen.

Flera av punkterna är grundläggande när man hanterar häst oavsett situation!
Men igår så blev det då isigt till att hästarna skulle gå in, Chantie hade lite problem med det där att acceptera att hålla avstånd till människan. Hon trängdes en gång fick backa en bra bit sen var det bra med det, just då.
Imorse förstod jag sammanhanget lite bättre när jag skulle ta ut henne. När hon halkade så försökte hon regelrätt gå rakt över mig, när jag tog i grimmskaftet för att anvisa väg sket hon fullständigt i det, för det var läskigt att halka på isen och hon tänkte inte vara kvar där hon var!
Så det blev en diskussion hela vägen ut till hagen om att -jag tolererar inte att du försöker gå rakt över mig.

Nu kommer vi till min rubrik. Nu ikväll när vi skulle ta in hästarna så hade jag redan innan lagt upp en plan hur jag skulle göra när vi gick in. Jag flyttade redan innan vi gick ut ur hagen runt henne lite så jag visste att hon lyssnade, var lika noga i grinden som alltid att hon vände runt och stod still medan jag stängde.
Sen kom eldprovet ta sig längst kanten på vägen utan att falla. Jag hade självklart broddar själv, för att ramla när man leder häst det får inte hända. Min plan var att gå riktigt långsamt, stanna med jämna mellanrum så hon behöll fokuset på mig och om hon fladdrade iväg påminna henne om att jag var kvar och ville att hon skulle se mig. Och tänka sig min plan A fungerade och jag behövde aldrig ta fram en plan B, vi tog oss in utan att varken halka eller att hon försökte meja ner mig.

Hoppas på att allt sitter kvar tills imorgon också, tidigare i veckan diskuterade vi avtagning av grimma i box vilket gick mycket snabbt och smidigt att lära in. Är hon så lättlärd kommer det gälla att inte lära henne några dumheter av misstag :P

Kommentera här: