Det som ger energi att fortsätta

Igår när jag kom från jobbet var jag trött, less och kände inte alls för att packa in mig i massa kläder för att kunna rida utan att frysa i snålblåsten. Men efter lite husstädning tog jag ett djupt andetag, tog mig ut och hämtade in Chantie.

Trots att klockan var nästan nio när jag började borsta så ångrar jag mig inte en sekund. Hon har tack och lov börjat landat här hemma igen så nu kan hon stå still när jag gör i ordning henne, första veckan testade hon hela tiden vad som var tillåtet. Då höll tålamodet på att ta slut men konsekvens och lugn vinner i längden jag vet det, så även den här gången som det verka ;) Är fruktansvärt dålig på att borsta fort är en sak jag inte gillar att slarva med så det tog sin lilla stund innan vi kom oss ut på ridbanan. Började med att longera damen, vilket var nödvändigt gisses va pigg hon var. Bocka kan hon minsann så kändes bra att inte sitta på när hon gjorde av med den värsta överskottsenergin. Hon har aldrig provat att göra nått när jag sitter på, än så länge kanske ska tilläggas man vet ju aldrig men dom små liven nån gång lär bli den första.

Vi pysslar inte med så avancerade saker än så länge men hon är rolig att rida. Ingen häst man sitter och glider runt på utan man får koncentrera sig och rida ordentlig. När hon i början av passet är pigg så har hon dessutom ett sjujädrans steg att sitta i, rörligheten är det inget fel på där inte. Men jag vägrar sitta och rida med handbromsen i, utan det får helt enkelt gå lite mer framåt i början av passen hellre det än att hon blir framtung och hänger i tyglarna. Så vi jobbar på med övergångar och att alla delar av kroppen ska hänga med i svängarna. I galoppen är vi uppe i ett par varv åt gången nu innan hon behöver micropaus för att orka, bromsen funkar perfekt är så att
 
jag ibland inte hinner med och övergångarna till trav blir skritt eller halt :P

Hur som helst blev jag på bra humör att rida igår kväll var inte ens jobbigt att göra klart hästarna vid 23 tiden utan jag gick och la mig med ett gott humör. Det är just därför man orkar, hästarna ger energi trots allt jobb runt omkring så är det värt varenda svettdroppe. Lär inte bli någon tidig kväll för mig idag heller men det ingår liksom :)
Mina två envisa ston, som ler och långhalm...

Kommentera här: