Ystra hästar och hur man klarar sig utan sadelgjord på ponnyridning

Idag har det varit full fart på hästfronten, vi började dagen med att borsta upp tre hästar och bege oss ut för att rida på trevligare underlag än ridbanan som är betonghård. Hade räknat med att Shamir skulle vara riktigt pigg, brukar han alltid vara när det vankas uteritt så garderade mig med ett par inspänningstyglar på honom medan de andra körde på normalutrustat. Kunde konstatera redan under skritten att vi tar det rätt så lugnt första stunden så dom får långsamt pysa lite energi så slipper vi luftfärder. Visade sig rätt snabbt att jag satt på lugnaste hästen, Rosa och Rocky var bra mycket mer energi i, när vi sen spred ut oss för att få varsin yta att jobba hästarna i trav blev det action. Shamir testade att dra iväg i en bockserie men det kunde jag avvärja snabbt och istället sätta honom i trav jobb. Medan Rosa drog iväg i en bockserie till den milda grad att på tredje bocken åkte ryttaren i backen. Då konstaterade vi att det kändes som en bättre ide att longera Rosa en stund så hon kunde sprätta av sig lite utan ryttare på ryggen. Tack vare alla långa tyglar vi hade kopplade vi ihop till en longerlina och Rosa fick inspänningen istället. Jisses vad ponnyn gasade runt, från att jag skickade ut henne på volten så var det pang iväg i en serie luftsprång och galopp med byten i var och vartannat språng. Hon sprang i 5-10 min utan att ens sakta ner på takten, bytte varv och samma sak där, fullt ös. Tog ett bra tag innan jag fick henne att sakta ner till trav och när hon väl gjorde det var hon svettig och andfådd som bara den. Sen var det Rockys tur att springa av sig lite, han tog det ganska lugnt men emellanåt exploderade han i fina luftskolor som jag absolut inte skulle ha velat sitta i.

Snacka om att det tråkiga underlaget i hagar och på ridbanan bygger upp överskottsenergi i hästarna. När vi sen kom hem och skulle släppa ut hästarna i hagen hade Madicken uppvisning i sin hage vilket smittade över på Chantie som har sin sjukhage precis bredvid. Madicken körde travrundor med trumpeteffekt i sin hage medan Chantie stod på stället och utövade en blandning av stegringar/bockar/bakutsparkar. Lunchhöet lugnande ner dom efter en stund men först var dom så uppe i varv att dom inte ens hade tid att äta. Längtar inte till första passen när Chantie ska börja jobbas igen, lutar åt att jag får åka iväg med henne till ett ridhus så hon får ta första passet med sig själv. Har ingen lust att rida häst som pyser energi genom öronen, bara att leda henne är nog jobbigt för tillfället.
Kom inte ihåg att jag hade kameran i fickan förrän Chantie nästan slutat studsa.

Sen på eftermiddagen fick jag ännu mer hjälp då bar det iväg med Bestis och Beauty på ponnyridning under skyltlördagen i Björna. Ett mindre problem uppstod när vi skulle sadla Beauty då sadelgjorden blivit kvar hemma. Men problem är till för att lösas, så med ett spännband och halsduk gick det bara fint att få sadeln att sitta kvar på ponnyn. Ännu ett skäl till att älska westernsadlarna, med en engelsk sadel hade det inte varit möjligt att omvandla ett spännband till sadelgjord. Men tackvare att sadelgjorden är fäst i ringar på westernsadeln gick det att fästa spännbandet, tror ingen som var och red märkte hur sadeln satt fast :P

Kommentera här: