Gårdagens träning

Så med till gårdagens träning hade jag Chantie och Rocky två hästar som är så olika varandra som det går att bli. Chantie är som en sportbil, känslig på hjälperna och med ett lite vassare humör så det gäller att hänga med i svängarna och veta vad man gör. Märks så väl när jag måste bearbeta information medan jag rider, då ligger jag lite, lite efter henne hela tiden. Inte så att hon gör allt som hon vill utan det blir inte den där helt synkroniserade ridningen som bara flyter.

Det blev mycket förflyttningar i serpentin med varannan båge kontraställd och sluta tänk. Jobbig sa Chantie och då blir det lätt att hon ökar och jag tar mer i tyglarna istället för att få med kroppen på henne då blir det lätt lite spänt. Sen behöver både hon och jag nu sova på saken och få jobba vidare för att få det att bli mjukt och fint. Var skönt att ha hjälp med så jag har ridpassen på film så jag kan stämma av känslan jag hade med hur det ser ut. Insåg när jag bara snabbt tittade lite på filmen att jag gärna ber om lite väl mycket tvärning i slutan så där har jag nu en mental notering till nästa ridpass. När vi sen skulle börja galoppera tyckte Chantie det var buskul och la in lite hoppsa konster i repertoaren men jag satt kvar i sadeln även denna gång. Normalt brukar hon nöja sig med ett bocksprång bara jag sitter coolt och väntar ut henne men den här gången blev det större bockar eftersom, så jag fick ta runt henne för att få slut på hoppandet annars hade jag slutat på backen och fått bjuda på tårta. När vi hade den diskussionen avklarad kunde vi börja med att galoppera serpentinerna, så här i början blev det varannan, var tredje kon så det blev vida mjuka bågar för att klara av att hålla galoppen. På samma sätt som i travserpentinerna så var det kontraställt med sluta tänk i varannan sväng som gällde. Lite klurigt att hitta balansen mellan gas och broms här, Chantie ville gärna rulla ifrån mig och när jag fick henne på plats så blev det gärna trav. Sista gångerna i vänstervarvet blev ganska bra, men nu har vi lite att öva på framöver men idag får hon ledigt med promenad och lite massage bara.

För mig var det bara att flytta över till en uppvärmd Rocky när Chanties 45 min var slut. Ojojoj vilken kontrast det var att då sätta sig på en häst som knappt rör sig framåt, eller jo han rör sig men inte alls med den typ av energi som Chantie. Det är mer flanerande söndagspromenad att sitta på Rocky, vilket är trevlig men inte riktigt vad jag är van vid. Har varit dålig på att rida honom regelbundet då jag har Ida som ser till att han blir tränad när det inte är ridlektioner, så där får jag skylla mig själv. Ångrar mig lite att jag inte satte Ida på att rida andra passet men det får vi ta en annan gång. Rocky är i varje fall ganska bekväm av sig och gör inte mer än han måste och han testar gärna om han kan finna lösningar så han inte behöver jobba ordentligt, tex skakar man på huvudet tar man bort fokus från den egentliga uppgiften. Där har inte jag riktigt 100% känsla för när jag ska kräva lite mer eller avvakta och låta honom tänka. För lägger man press på honom när han inte förstår eller är frustrerad blir det kortslutning i hjärnan på honom. Att rytmen i honom är en helt annan än jag är van är en del av svårigheten med att rida honom. Men det är samtidigt väldigt roligt och utvecklande att ha hästar som är så olika så vi kommer kämpa vidare, så får tiden utvisa om han kommer bli den tävlingshäst jag hoppas och tror han kommer bli.
 
Bjuder på en liten filmsnutt på en cruising quarter med hög bakdel ;)
 

Kommentera här: