Söndagsäventyr

Planen igår kväll var att ta ut Chantie på lite at Hand träning, men innan jag kommit så långt ringde telefonen, bonden i byn hade några rymlingar som han ville ha hjälp med att få hem.
Så vi sadlade upp Chantie och Bestis för att åka och vara behjälplig i att driva hem kvigorna. Mitt val av häst ifrågasattes lite, fick frågan om jag ville ta självmord :P så mycket litar andra på min häst men jag har ett annan syn på det hela. Chantie kan absolut vara väldigt reaktiv men hon berättar i god tid för mig när hon tycker något blir jobbigt/för mycket för henne det är inte så att reaktionerna kommer från bar himmel. Så därför kändes det självklart att plocka med henne bredvid Bestis, vi måste dessutom börja någonstans och med en trygg häst och massa människor på marken var det här ett bra tillfälle.
 
Älgarnas saltsten funkade bra som lockbete för rymlingarna

Nu var kvigorna så samarbetsvilliga att vi aldrig hann fram innan dom var hemma, men vi fick oss en väldigt bra träning i alla fall. För hur ofta lastar man av hästarna mitt på vägen, tränsar dom mitt ute i skogen och rider iväg i obanad terräng. Sen fick vi ta oss över en skoterbro, valde dock att sitta av där och kolla hållbarheten innan jag bad hästarna gå över. Promenerade sen resten av vägen för att ha lite koll på underlaget då det var högt gräs och väldigt ojämnt i marken. Chantie har aldrig gillar att gå där det är lite mjukt och hon sjunker ner med hovarna, igår gick vi merparten av turen i mossa som var mjuk och det gick superbra. Bara det faktum att hon inte försökte "sätta sig i famnen" på mig när det blev mjukare mark utan såg sig för och gick lugnt och sansat gav henne pluspoäng. Vi gick samma spår som kossorna hade gått så hon hade vittring på dom, sen passade vi på att spana in korna i hagen när vi kom upp på gården så hon fick lukta och titta på kossor på lite avstånd innan vi åkte hem igen.
 
Skulle helt klart vara kul och testa vad hon skulle tycka om att få jobba med kossor, så håller tummarna att North Bay Ranch Team kommer ha nån aktivitetsdag som sammanfaller med en för mig ledig helg. Då ska jag definitivt försöka åka med Chantie och kanske få med mig någon till som är sugen att testa jobba kossor med häst.

Kommentera här: