Friska vindar

Ute blåser det just nu rätt så mycket, ungefär i samma hastighet studsar alla funderingar runt i min hjärna.
Igår flyttade Madicken till sitt nya hem där hon installerat sig och tagit kommandot över sina hagkompisar ett kallblodssto och en liten welsh. Hon har en sån pondus den hästen att det är riktigt häftigt hon behöver inte göra mycket för att andra hästar ska veta att det är hon som är chefen och fattar dom inte vinken så berättar hon det med bestämdhet, varvid allt är lugnt igen. Så man behöver inte vara rädd att det är nån häst som blir jagad sönder och samman när man släpper in henne men är det nån som ska mopsa kan det bli en del sparkande bakhovar tills dom fattat poängen. Men känns bra att hon nu har fått komma på ett ställe där hon blir bra omhändertagen och jag kan åka och hälsa på när jag vill.

Nu återstår att hitta bra ställen till Beauty och Rocky.
Beauty är ju lite speciell eftersom hon inte är så viktbärande med sin nätta siluett och 139 cm i mankhöjd. Att hon dessutom kan vara en bestämd dam gör ju att man måste vara vänlig, bestämd och smart i bemötandet av henne. Önskar så att jag vore 15 kg lättare och 20 cm kortare då hade hon varit min häst, för hon är grymt intelligent och så rolig att jobba med. Man får själv använda sina hjärnceller och analysera vad man gör och de svar hon ger för att komma vidare i utvecklingen. Just nu är hon väldigt pigg men hon gör som aldrig nått dumt utan det är bara energi som hon behöver springa av sig. Hon har aldrig bockat eller sparkat i ridningen men visst kan det bli fart i henne, oj vilka ökningar hon kan visa i sin trav men inga dumheter.

Kommentera här: