Praktikveckor

Stiltje här på bloggen innebär massor att göra i verkliga livet. Dagarna har senaste veckan börjat före kl 06 och jag har inte varit hemma förrän sent på kvällen. Nu är jag inne på första omgången praktikveckor på utbildningen och det är fantastiskt roligt men samtidigt betydligt jobbigare än att vara inne på skolan. För nu är det hästar varje dag i veckan och det gäller att få upp tempot, behärska verktygen bättre och träna upp ögat så det går snabbare att avgöra vad som behövs göras.

Förra veckan var vi i stallet där Pirri bor så jag fick jobba med hans hovar, faktiskt den jobbigast hästen hittills jag gjort. Han är snäll men stel, lite tung och hjälper inte till mer än nödvändigt. Men på ren tjurskalle så tog jag mig igenom att rycka skor, rensa, verka och smida till en framsko, mer hann jag inte förrän min hovslagarmentor var färdig med sina 1,5 skoningar. Pirri är ju den av mina hästar jag haft mest ångest inför att jobba med så nu är det värsta gjort ;) både jag och hästen överlevde.
 
Pirri utan framskor, redo att verkas.

Sen har dagarna bara rullat på, mina ben blir mörare för varje dag som går, hinner som inte riktigt återhämta mig mellan varven. Imorgon blir det mina egna hästar som ska få pedikyr så bara att kavla upp ärmarna och jobba på. Dagens gentleman var ett jättetrevligt 27 år gammalt varmblod, så mjuk och smidig vill jag också vara när jag blir gammal. Inget häng på mig inte utan stod så snällt och fint, är så tacksam att ägarna ger mig möjligheten att jobba med så snälla hästar.

Kommentera här: