Vad är det som gör en cool häst

Har under dom två månaderna Cotten och jag bott på skolan, många gånger blivit imponerad över vilken cool häst jag har. Även andra i omgivningen har uttryckt sig positivt om hans uppträdande, började idag lite sådär filosofiskt fundera på vad som gör en cool häst. Föds dom coola eller kan man gör dom coola, med varning för en roman och att alla inte håller med, kommer här min syn på det hela.

Jag tror lite enkelt förklarat att en cool häst är en trygg häst så när man har skapat en relation till hästen som den är trygg med så blir den cool med omgivningen. Men nu skulle jag ju utveckla tänket...

Alltför många hästar gå runt och styr runt sina människor för att hästen inte är trygg med situationer den hamnar i utan att människorna är medveten om vad som händer, man ger (omedvetna) eftergifter vid fel tidpunkter, utvecklar och befäster beteenden som inte är önskvärda för det blir farligt när vi ska umgås med så stora djur.
Det handlar inte om att vi ska domdera och vara den allsmäktige ledaren utan bygga ömsesidig respekt lyssna till hästarna när de kommer med förslag men även kunna säga vänligt men bestämt nej om det behövs. Ett givande och tagande, för det gäller att kunna balansera övningar och situationer så man inte bara säger nej hela tiden. För hur roligt är det att umgås med nån som hela tiden säger -nej det där är fel! gör inte sådär! låt bli! men för f*n kan du inte lyssna på vad jag säger! nu gör du fel igen!! Jag blir i alla fall inte sugen på att försöka samarbeta med någon som har den inställningen utan stänger av öronen och väljer att göra nått annat. Det gäller även hästar vi måste uppmuntra önskvärda beteenden, peppa dom när det blir rätt eller om de tycker nått är svårt/läskigt och överösa dom med beröm när de visar att det försöker genomföra de vi vill. Kanske får man vid första tillfället mötas halvvägs till "målet" och vara nöjd med en utveckling i rätt riktning. Men det gäller att vara uppmärksam och i nuet när man umgås med hästar så man är medveten om vad man förmedlar och tillåter.
 
Små saker som att hästar är svåra att leda, man måste ha kedjegrimmskaft eller träns för att kunna kontrollera hästen. För mig känns det så fel, jag vill ha en häst som väljer att umgås med mig som tycker det är roligt och utvecklande att följa med, då behövs inga kedjor. Jag leder inte mina hästar lös, men mitt grimmskaft är sällan ständigt spänt, jag har inte en ständig dragkamp när vi är ute och går. Hästarna får se sig omkring det händer att vi stannar och tittar på saker, ibland så länge hästen vill ibland ber jag dem komma med innan de anser sig ha tittat färdigt för jag kan ha en tid att passa. Jag strävar inte efter en robot som lyder min minsta vink men en häst som är lättsam och trevlig att ungås med.

Kommentera här: