Cotten update

Så eftersom mitt hästblock är kvar längre norrut så får det bli en liten update på bloggen om vad jag hittar på med Cotten. Så lätt att glömma vad man gjort vilken dag om man inte skriver ner det.

Så igår var jag ambitiös och släpade fram bommar i ridhuset, till min stora glädje finns det ett gäng lättviktsbommar. Har för mig att jag läst att grundtanken bakom dom var att hästarna inte skulle vricka fötterna vid markarbete för dom är gjorda av skumgummi med presenning utanpå. Hur som så är det supersmidigt att kunna bära 5 "bommar" på en och samma gång, man orkar ju bära fram betydligt fler bommar på så sätt. Tog även fram tre vanliga bommar och ett par sockerbitar, la mjukbommarna som lite inramning till min tänkta 8-volt så jag skulle få lite hjälp i varvbytena när jag tömkörde. Upptäckte nämligen att jag klarar mig rätt så bra så länge jag kör i ett och samma varv och lägger nån volt här och där men att hinna med och befinna sig i rätt position för att göra snygga varvbyten är betydligt svårare. Ökar man dessutom farten till trav så blir det ännu svårare, så vi tragglade på och försökte få till smidiga varvbyten. Sen när mina ork började tryta så longerade jag honom över bommarna i galopp, så kul att se att han nu taxerar och inte alls har panik över att det ligger saker på marken, kommer han fel slänger han helt enkelt bara in ett par travsteg inte värre än så. Noga med att lyfta på tårna får jag tydligen alla hästar, är ytterst sällan det klonkar nå mycket i bommarna numera men jag gillar ju att jobba hästarna med bommar så dom lär sig att hålla koll på benen.

Ikväll blev det ett intervallpass, framskrittningen har man påbörjat av att gå från hovslagarstallet till det andra stallet och hämta nyckel sen ner till ridhuset är en bit att gå så är perfekt påbörja uppvärmningen innan man kommer till ridhuset. Sen så hoppade jag upp och red honom, har ingen sadel med än så det blir barbacka med padd som gäller. Körde 10 min skritt, sen travade jag 5 min, skritt 5 min, trav 5 min skritt 5 min sen hoppade jag av och longerade honom i 5 min blandat trav och galopp, 5 min skritt och så en omgång trav och galopp till innan vi skrittade av. Han har blivit så fin i ryggen och har dessutom börjat tappa några kilo så nu är vi på rätt väg :D
 
Cotten i sin box kvällen han kom ner
Ute i hagen, blev bara en rumpbild för batteriet dog :P

Kommentera här: