Funktionell träning

Cotten har blivit en helt annan häst på dom 16 månader jag har haft honom, när han kom så var det en väldig omställning för honom och det tog i alla fall 3-4 månader innan han hade landat och började vara mer kommunicerbar. Osäkerheten i honom sken igenom tydligt i början, det inte bara var att gå och hämta i hagen utan man fick en hästrumpa till svar när man kom med grimman. Sakta men säkert har vi byggt en relation och han är nu så trygg att han inte behöver hoppa ur skinnet när det händer nått nytt. Visst kan han reagera på saker men det måste dom få göra, bara dom tänker och tar sig an det som händer på vettigt sätt. Jag vill ju tex inte ha en häst som hoppar på mig när dom blir rädd för nått. Dom ska vara medveten om att jag finns i deras närhet och är välkommen att skutta iväg om dom blir skrämda så länge dom inte hoppar på mig.
Ridningen har vi egentligen bara sysslat med sen i oktober med ett break nov-dec då han fick ont i ryggen igen. Han har väldigt tydligt visat när han inte klarat av en situation till 100% när han tex töltat och passat istället för att slappna av och trava rent, då har det alltid varit något som stört honom fysiskt eller mental distraktion. Numera så kan jag läsa honom tydligare och reagera på hans reaktioner snabbare vilket gjort att vi jobbar allt mer tillsammans och skapar ett mycket roligare umgänge. För hur många gånger har jag inte tidigare i likhet med många hästmänniskor pressat på för att få hästen att göra det jag tänkt när det skulle gått så mycket fortare om jag bara backat ett steg och funderat varför det inte blev som jag tänkt. Mina hästar får idag mycket större utrymme att komma med egna förslag (inom ramarna vad som är säkerhetsmässigt ok) än jag gav dom för 10 år sen, jag har längre ingen prestige i att det måste bli exakt som jag först tänkte.

Solen sken fortfarande när vi kom tillbaka från dagens utflykt till Timrå så jag var snabb som en vessla och sadlade Cotten och drog iväg ut för en skrittur som blev 70 min. Han misstyckte inte ett dugg när jag styrde i riktningen mot hagarna och rundan som går till Utvik. Så med raska skritt steg gav vi oss iväg, red ända från stalldörren idag och Cotten tvekade inte det minsta. Enda misstaget jag gjorde när vi kom till uppförsbacken efter hagarna var att ta i tyglarna och be honom sänka huvudet lite för att ta i mer uppför. Han hörde en häst längre fram men hade inte fått syn på den, jag visste inte att det var någon där längre fram, då blev det dyngstopp och han försökte vända. Men behövde bara parera lite i tyglarna klappa på halsen och vänta in att Cotten skulle fundera klart så kunde vi smyga vidare upp på backkrönet. När vi sedan konstaterat att det var en häst och människa ute och tränade på balplanen så kunde vi ta oss vidare.
 
Det är inte helt lätt att veta vad som väntar bakom backkrönet.
 
Funderar ibland om det är en väldigt stor spårhund jag har i Cotten för allt som avviker i färg från snön ska han lukta på. När vi sen var uppe i skogen så var det fullt med älgspår och dom skulle det luktas ingående på. Vi höll på hamna rakt ut i skogen för Cotten skulle spåra älgen men där jag sa jag stopp tyckte det var bäst att hålla oss till stigen. På tillbaka vägen så fick vi två bilar som kom bakifrån men det bekymrade inte honom det minsta, så det känns skönt att trafiksäker verkar han vara. Har som inte ridit på några trafikerade vägar bara promenerat och det kan vara stor skillnad på hur hästarna reagerar när dom själv måste ta ansvar i trafiksituationer eller om dom har mig bredvid som kan ta ansvar.

Apropå funktionell träning så fick vi oss ett träningspass på skoltid idag för att checka av oss själva och få lite idéer hur man kan träna för att få kroppen att hålla som hovslagare. Ska jag kort sammanfatta det hela så viss fick man använda benen, magen och utmana balansen men shiit vad jag är svag i mina armar. Alla övningar utom armhävningarna gick bra att utföra, men att ha fötterna på en pilatesboll och försöka göra armhävningar gick bara inte. Klarar knappt att göra vanlig armhävningar så det blir att lägga till lite armövningar till de övningar jag brukar försöka göra 2-3 gånger i veckan.

Avslutade kvällen med 30 min powerwalk med häst nr två så nu har jag gjort bort min träningsdos för dagen. Imorgon blir det att starta dagen med morgonpromenad med Cotten.

Kommentera här: