Ingen helg än inte

Förmiddagen blev ett besök ute i ett stall med en pålla som fått en hovspricka som behövde avlastas. Bexi fick därmed påbörja sitt liv som hovslagarhund och hänga med i bilen vilket hon inte misstyckte till. Tog mig sen an en döhov till så jag kunde ta helg med ett gott dagsverke. De små skorna är mycket svårare att få till något bra av när man står vid städet och försöker ändra formen lite. Blir till att klura vilken typ av städ man ska skaffa sig för jag måste ju kunna rikta ponnyskorna utan att vänsterhanden dör vibrations döden. Städen här på skolan är för vida för att man ska få bra stöd för dom små skorna när man slår på dom vilket gör att det blir onödigt många slag innan skon ser ut som jag vill.

Hunden har fått sig sina promenader och Cotten fick sig ett ridpass i ridhuset och han var finare än igår så hoppas trenden håller i sig ett tag till. Visst faller han isär och det är inte tip-top allt vi gör men det rör sig i rätt riktning. Traven är faktiskt den gångart som är svårast att få honom att jobba lugnt och igenom kroppen. Skrittade mycket och försökte vara övertydlig med vad jag önskade att han skulle utföra. Är lite trixigt för han ger alltid mer stöd i vänstertygeln, så där har vi att jobba med för att få honom liksidig. Små detaljer som att han gärna tvärstannar när jag ber honom sakta av, ibland ställer sig och kliar sig på nosen eller magen när jag använder skänklarna är sånt som kommer försvinna allt eftersom när han blir mer bekväm med att jobba som jag önskar. För det är som att han behöver små tankepauser emellanåt och det kan han gott få jag behöver också fundera över saker när jag ska lära mig saker och när man sen ska blanda in en fysik som behöver tränas upp tillsammans med koordination så behöver man andningspauser emellan åt. Nu laddar vi för en fullsmockad morgondag som börjar med hundpromenad och hästmatning vid kl 06:00

Kommentera här: