Fyra bommar.... del 1

Jag tycker det är rätt trist med att rida utan några bommar eller koner på ridbanan. Men ibland har man varken tid eller ork att släpa ut massa grejer, som tur är behövs det inte triljoner med bommar för att skapa bra möjligheter att träna. Man kommer väldigt långt på fyra bommar och att vara lite finurlig, så här kommer lite inspiration på hur man kan göra, kommer fler inlägg med övningar på samma grundmodell.

Jag använder sällan måttband när jag tränar till vardags utan måttar avstånd med mina fötter, i den här varianten hade jag sex fötter mellan bommarna vilket blir ca 180 cm. Mätar man sina egna skor får man sen räkna ut hur många hela eller halva fötter man ska ha för att det ska stämma. Sist jag hade den här figuren ute på ridbanan hade jag ett ekipage som tränade trail at hand, alltså att visa hästen i grimma över och mellan bommar då passade det utmärkt med den här övningen.

Det är utbildningsnivån på ekipaget som styr hur svåra kombinationer man gör, har man aldrig hållit på med liknande saker är nummer ett att kolla av att grunderna det vill säga start, stopp och ryggning fungerar utan spänning. Jag vill att mina hästar ryggar villligt med minimal tygelkontakt, oftas använder jag röstkommandot back samtidigt som jag tar lätt i tyglarna och vinklar bäckenet något framåt. Om man tränar in ryggningen från marken först med röstkommando så är det oftas väldigt enkelt att överföra det till ridningen. Ryggning är väldigt bra träning för hästarna då dom i en korrekt ryggning välver ryggen och jobbar ordentligt med bakbenen under sig. Tränar man dessutom att rygga i alla möjliga situationer så blir det ett steg till en bättre kommunikation och tillit.
 
Med en ny eller ovan häst skulle jag inte rygga hela figuren utan nöja mig med att rida in halva bomlängden, göra halt och rygga ut. Sen kan man öka svårighetsgraden och rygga en hel bomlängd. Att göra figuren bakvänt och börja med nosen mot bommarna för att vända, sedan rygga in mellan bommarna gör saker och ting svårare. Då ska man inte bara kunna göra en bra vändning utan även kunna styra in hästen i ryggningen mellan bommarna. Den här figuren är bra då det är långt mellan bommarna och man har lite vingelmån när man börjar träna att rygga in mellan bommar. Vissa hästar tycker det är obehagligt att rygga in mellan föremål, men börjar man med att gå in, rygga ut så får man bygga förtroende i små steg tills man kan rygga in mellan saker. Steget innan att göra vändning, rygga in är att rida igenom och stanna utanför för att rygga in.
 
Med en välutbildad häst kan man galoppera in, göra halt, rygga, vända 360 grader och fortsätta rygga ut i ett svep. Vägen dit är att metodiskt jobba i små steg, göra det enkelt för hästen och komma ihåg att berömma alla försök till att göra rätt.

Kommentera här: