Ljusare tider

De allt ljusare dagarna är grymt skönt, att inte behöva kliva upp när det är becksvart och att få komma hem när det fortfarande är dagsljus kvar. Om man bortser från att jag i veckan fick kapitulera för en elak förkylning med hosta och feber så är livet rätt så gött just nu. Bästa tiden är ju nu innan alla insekter kommer.

Chantie har nu stått sina veckor på box så bara jag blir piggare så ska hon börja promeneras. Igår gjorde hon ett tappert försök att krångla på sig sin grimma medan jag mockade hos henne, gick sådär om jag ska vara ärlig men hon försökte få ut grimman ur skåpet där den var upphängd. Så bara hoppas hon håller hovarna i någorlunda marknivå när vi ska bege oss utanför inhägnat område, hon har fruktansvärt bra koll på att inte kliva på oss människor men hennes krumbukter kan ibland vara lite väl mycket ovan mark. Men det är dags för lite hovvård och så är hon i behov att bli av med några kilo päls så första promenaden får bli ner till stallet. Hon har aldrig varit en häst som vill bli borstad i onödan utan det har hon lärt sig att stå ut med för att man måste vara ren för att bli sadlad, så nu när hon har vilat har jag inte tvingat henne att bli borstad. Men efter en månad utan borstning och ett pågående pälsbyte så finns rätt så mycket att karva bort och igår så ville hon inte att jag skulle sluta plocka hår så nu är det dags för en grovrengöring av henne i alla fall.

Övriga hästar börjar inte ha allt för mycket vinterpäls kvar men dom borstas mest varje dag så där har vi hunnit gnugga bort många hårstrån senaste månaden. Lagom till att alla insekter kommer har vi väl sommarpäls på allihopa.

Kommentera här: