När planen håller

Efter två ordentliga ridpass måndag och tisdag fick Chantie en SPA-dag på onsdagen, rykt, massage och en promenad. En superspännande promenad men inget hårt fysiskt jobb bara massa spaning på vattnet i älven och annat som dök upp och var sevärt.

Så igår var det spännande och se på vilket humör damen skulle vara, hade lyxen att få komma till färdig borstad häst där på kvällen efter jobbet. Rapporten var att hon hade varit dryg att borsta och inte ville låna ut hovarna för hovkratsning :/ Hade varit i mina skåp och rotat fram massa bett för att testa och se om jag kunde hitta något som skulle falla henne i smaken. Har haft ett rakt Kimblewick med tungfrihet där jag satt tyglarna så det inte blir någon hävstångseffekt, det har fungerat helt ok så länge hon inte varit alltför het. Men nu har hon ångat på lite väl hårt ett tag och då kryper hon bara bakom hand vilket gör det väldigt svårt att komma till någon bra ridning. Blev lite full i skratt när jag stoppade in ett bett i munnen utan att ha något träns kopplat till det och hon bara höll det kvar i munnen. Inte ens när jag gick för att hämta ett träns spottade hon ut det, måste ju vara ett bra betyg. Så vi testade det bettet under ridpasset och det gav en betydligt bättre känsla inte lite mycket ducka undan och fladdra med frambenen utan mer stadigt utan att bli dragigt. Så planen är att fortsätta på inslagen linje och nu använda det här bettet ett tag så hoppas jag på mer ridbar häst.
Knas häst :D

Kommentera här: