Vecka 6

I måndags vaknade jag till -28 grader, kallt vill jag lova. Skulle ha varit och verkat en ponny utomhus med det sköt jag upp helt omöjligt att jobba i den kylan utan att frysa fingrarna av sig. Hästarna med sina pälsar klarar sig finfint men jag som en frusenråtta till människa föredrog att hålla mig inomhus i plusgrader.
 
 
Ridlektionerna blev det lite si och så med den här veckan, måndagen ställde jag in men det blev tvärt mycket varmare på eftermiddagen så jag och en vän jobbade igenom ett gäng hästar där på em/kvällen. Tisdagen var inte så kall -12, så då kom alla elever välklädda och vi körde lektioner som vanligt. Onsdagen var det kallare igen men då körde jag på varianten, kom om ni vill så pysslar vi och rider lite barbacka för den som känner för det. Döm om min förvåning när nästan alla dyker upp i kylan och rider barbacka så länge man klarade i -19. Torsdagen var det åter igen bättre temperatur och inga problem att rida. Vädret är helt klart största utmaningen när man inte har ridhus, Men det går att rida i det flesta väder även om det inte är superinspirerande med snöstorm, hagel eller spöregn.

Fredagen hade jag inte skoning planerat förrän efter lunch och med nästan plusgrader ute passade jag på att ta ut Pirri på konditionsträning på de fina vintervägar som är nu. Jag tyckte jag tänkt till ordentligt när jag skalade av mig ett par lager kläder jämfört med måndagen men blev ordentligt svettigt ändå. Jag har svårt att bara sitta på långa tyglar när jag rider ut så den här gången passade jag på att aktivt se till att jobba på både min och hästens liksidighet.genom att rida lätt och byta sittben vart 10:e steg i traven. Sen i galoppen räknade jag sprången och bytte galopp först vart 100:e språng sen 50:e och sen ner till vart 20:e språng för att få lika många språng i båda galopperna. Första intervallerna bröt jag av till trav emellan sen övergick jag till att byta i språnget. Så roligt att sitta och finlira men jag har att jobba på för att få till vänster-höger bytena bra, misstänker att det sitter mycket i min rörlighet i rygg och höft.
 
Shamir fick även han en sväng ut och vi passade på att kolla den väg som skottats upp i skogen, gissar det börjar vara dags för mer avverkning här ikring då det skottats upp två vägar under veckan.

Lördag bjöd på sol och jag tog med Beauty ut på ett härligt konditionspass. Så roligt att rida den lilla damen, hon har sån enorm uthållighet och återhämtning utan dess like, märks att hon har både arab och fullblod i sin stamtavla. Red samma sträcka med henne som Pirri och hon var inte det minsta trött eller svettig när vi kom tillbaka. Sen tog jag Sessan med målet att komma till grannens postlåda då hon har tyckt det varit jätteläskigt att gå själv från gården. Det har blivit bättre och bättre för varje gång vi har tränat henne på att ridas ut själv men det är en mental spärr fortfarande att svänga ut från ridbanan och gå höger ner mot vägen. Men det var en bra dag och med bara tre stopp och lite ryggning så kom vi oss iväg och när vi kom till grannens postlåda så tvekade hon inte längre så lät henne fortsätta upp i skogen på den andra vägen det jobbats på att gräva fram under all snö som kommit.
 
Som avslutning på veckan har jag möblerat om i sadelkammaren och städat både här och där ute i stallet. Orken fanns inte för någon ridning har träningsvärk i mest hela kroppen av veckans skoningar och ridning så kändes bäst att ta en "vilodag" i allafall från fysiska aktiviteter då det börjar en ny vecka fylld med skoning och annat roligt imorgon.

Kommentera här: