Vecka 9

Vigge har nu börjat landa mer i sitt nya hem och verkar nöjd med att ha Shamir som kompis i hagen.
Han ska utbildas och fasas in i verksamheten under 1-1,5 år framöver innan jag räknar med att han ska kunna arbeta fullt ut. Om allt går enligt min plan så kommer han fylla ut Bestis skor när hon levt klart. Hon är inte lastgammal med sina 24 år men jag vill inte stå med skägget i brevlådan och inte ha någon ersättare den dagen hon dör. Hon är en så pass värdefull häst att ha som medarbetare att jag skulle gärna se att hon blir 30. Men vi vet aldrig när det är dags att säga farväl till våra trotjänare förrän den dagen kommer så nu har jag börjat rekrytera nya medarbetare för att få smidiga generationsskiftningar.
 
Onsdagen bjöd på tandläkarbesök för majoriteten av stallets hästar, kom lite ur fas med tandkontrollerna när veterinären jag tidigare använde slutade att jobba på häst. Men nu är vi i balans igen, två gånger per år kommer veterinär Frida Mattsson upp hit till norrland och gör munåtgärder. Superbra att ha någon som kommer ut till stalllet istället för att behöva transportera iväg alla hästar till annan ort. Alla munnarna såg bättre ut än i höstas så förhoppningsvis behövs bara årliga kontroller på de flesta, Bestis och Chantie får kollas om ett halvår igen för säkerhets skull då dom hade ganska många foderfickor.
 
 
Tyvärr avslutades veckan på tråkigaste sätt när jag kommer tillbaka med hästar efter ridtur och möts av en Chantie som jag ser på långt håll är svullen i frambenet. Så nu är jag rädd att hon har skadat en sena eller ligament i frambenet blir till att ringa veterinären imorgon. :(
 
 

Kommentera här: